2012. június 22., péntek

Útban Kína felé: Sainshand, kreatív kisváros a sivatag közepén

Azt már Mongóliába érkezésem után két nappal eldöntöttem, hogy az országot nem hagyom el csak úgy egyik napról a másikra - a kilépésre szerettem volna 3-4 napot rászánni. Az indok egyszerű: a déli tartományokat teljes egészében a Góbi sivatag uralja, én pedig még sohasem jártam sivatagban és eszem ágában sem volt kihagyni a lehetőséget.

Úgy beszéltük meg Hong Anh-nal, hogy mind a ketten június 13-án érkezünk vissza: Én a Höszgöltől, ő pedig Közép-Mongóliából, az ország korábbi fővárosából, Harhorinból. Ezután egyszerű a dolog: 2 napot töltünk még Ulánbátorban - elköszönünk mindenkitől, kimossuk a cuccainkat, eszünk még egy normálisat -, aztán irány a Góbi, azon belül pedig Sainshand. A terv tökéletesen működött.
13-án reggel találkoztunk Odysseusznál, mosás, útvonalterv, ilyesmik.
14-én Hong Anh megvette a vonatjegyeinket, én elköszöntem Doljmaatól, Ganbitól és este beült az UB banda egy indiai étterembe, a Namasteba, ahol kikértünk magunknak kb. 2 hétnyi kaját, aztán Katalinék meghívtak minket magukhoz egy üveg borra. Ebből végül pezsgőzés lett - furcsa dolog a világ másik felén Törley-t inni, ami azt illeti. :D

Balról-jobbra: Anna, Katalin, Andy, Joey
Érdemes megfigyelni az írtózatos mennyiségű
kaját. :) A képet Hong Anh készítette.


15-én reggel felszálltunk a vonatra. Zsúfolt járat volt, orosz kocsikkal. Érdekes, mennyit változik az ember véleménye/megítélése ezekről a kocsikról: Amikor először szálltam fel egy ilyenre - talán Kijev és Moszkva között? -, teljesen fel voltam háborodva, hogy micsoda rettenetes dolog ilyenben utazni, többszáz ember összezárva... Most viszont, amikor felszálltam a vagonra, és megláttam a belsejét, hihetetlenül megörültem - hiszen pont ugyanolyan, mint a transszibériai expressz.

A 12 órás út pillanatok alatt elment, este pedig izgatottan szálltunk le a sivatagban, Sainshandban. Azt pillanatok alatt megállapítottuk, hogy ez tényleg sivatag. Minden tiszta homok és kő, este 9-kor is piszok meleg, és az alig 10%-os páratartalomnak köszönhetően írtózatosan száraz levegő. Kerestünk magunknak egy hostelt az éjszakára.

 A következő napot felderítéssel kezdtük: Kerestünk magunknak egy másik hosztelt, azonos áron, de internettel - sajnos a tévénket fel kellett adnunk ezért -, megtaláltuk a világ legjobb husúrját (gy.k. lángostésztába csomagolt bárány/marhahús, ezen éltünk az elmúlt 2 hónapban). Megállapítottuk, hogy ez a város az eddigi legkreatívabb azok közül, amikkel ezidáig találkoztunk - eszméletlen, hogy milyen ötletes dolgokat valósítottak meg szerte a városban.
Ő egy hangszóró, egy park kellős közepén.
Kb. 30 különböző "hangszóró-állattal" találkoztunk.

Ulánbátorban általános, hogy nem az autók
számára van visszaszámláló a közlekedési lámpákon,
de 2-az-1-ben lámpákkal ott sem találkozni.

Danzanravjaa, buddhista szerzetes szobra.
A szobor érdekessége, hogy a földdel csak a ruhája
érintkezik, ettől olyan érzést kelt, mintha az emberalak
maga lebegne.

Eiffel-torony. A torony éjszaka ki van világítva,
de neoncsövek helyett halogén lámpák világítják meg. :)

Végülis logikus...

Este szereztünk magunknak egy sofőrt, hogy ki tudjunk jutni a sivatagba. Ami azt illeti, nem vagyunk benne biztosak azóta sem, hogy a srác sofőr volt:  Kimentünk a Jeep standra, ahol a sofőrök várakoznak, és leszólítottuk az első, kocsiban ülő emberkét. Elmondtuk neki, hogy a Khamarin hiidhoz akarunk eljutni. A muki arcán láttuk az őszinte meglepetést: "Velem?". Szerencsére pont akkor ért ki a boltból a felesége három csimotával, aki helyettünk(!) ledumálta a csávóval (rövid veszekedés eredményeként), hogy másnap munka helyett minket fog fuvarozni a sivatagban. :)
Az útról néhány kép:

A Góbi - a keleti része főként kősivatag - a szokásos
dűnék főként délen jellemzőek. A szivárvány nem valódi -
Hong Anh polárszűrőt használt.

Az felszín egyik pillanatról a másikra megváltozott,
és hirtelen olyan lett, mintha a Marson lennénk.

A Khamarin hiid sztúpái.

Khamarin Hiid,

Meditációs barlang - a szerzetesek ilyen barlangokba
zárkóztak be 108 napra meditálni.

Visszafelé az úton: náluk tevegeltünk. Sajnos csak kb 2-2 percet. :)


Miután visszaértünk a városba, megvettük a vonatjegyet a határhoz, Zamiin Uudba, két nappal későbbre. 

Az utolsó napunkon nem igazán akartunk semmit csinálni - sajnos azonban végül akadt egy előre nem tervezett elfoglaltságom: Fel akartam dobni a pacskert. Valamikor délután kettő körül elkezdett görcsölni a bal vesém - először arra tippeltünk, hogy dehidratáltság, majd logikusan (már amennyire ilyenkor az ember logikus tud lenni) arra a következtetésre jutottunk, hogy ez nem lehet dehidratáltság, sokkal esélyesebb lehet egy vesekő. 4 órányi vajúdás után bementünk a kórházba, ahol pillanatok alatt felküldtek egy ultrahangra, és megállapították, hogy vesekövem van. Picike, meg fogom szülni, csak türelem kell hozzá. Kaptam pár gyógyszert, és két injekciót - illetve egy további adag injekciót a kezembe nyomtak kéz alatt, hogy ha az út során bármikor nagy fájdalmat kell átélnem bármilyen okból kifolyólag, akkor ezt használjam nyugodtan - WTF? :)

Otthon aztán sikeresen megszültem a picit, úgyhogy azóta teljesen rendben vagyok - néha még fáj picit, de nem görcsöl, és a felírt fájdalomcsillapítót eleve 7 napig kellene szednem, szóval azt feltételezem, hogy ez normális.
Eredetileg nem voltunk benne biztosak, hogy sikerül elérnünk a vonatot, de végül minden probléma nélkül felszálltunk hajnali 2-kor a Zamin Uud felé tartó járatra...

5 megjegyzés:

  1. Úgy tűnik, hogy sokszorosan izgalmasan telnek a napjaid, bár néhány "élményed" kapcsán inkább nem írigykedek.
    Remélem, hogy most már jól vagy. További jó utazgatást. Én pedig továbbra is követlek a Google Readeremen keresztül, úgyhogy ha nem haragszol, akkor nem nagyon fogok like-olgatni. :)

    VálaszTörlés
  2. :) Nem haragszom. Azt szerettem volna tudni, hogy ezek a végtelenül idegesítő felkérések valójában vannak-e bármilyen hatással a látogatottságra és a lájkok számára. Örömmel tapasztaltam, hogy hála az égnek, vannak: Kevesebb lájkot kapsz, ha idegesíted az olvasóidat felesleges baromságokkal, és ennek őszintén örülök. :) Szóval no worries, nem csinálok szokást a dologból. ;)

    VálaszTörlés
  3. Mi történt a like gomboddal? Lett egy alig látható confirm, amire ha rákattintok akkor még egy új ablakban is kell.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Hmm.. Azt hittem, ez csak nálam jelentkezik, Kína miatt, vagy ilyesmi... De akkor ha ti is tapasztaljátok, az messze nem optimális. :)

      Stackoverflow szerint ez valami új móka: azért van, mert lájkoltál egy posztot, majd diszlájkoltad. Ez valami új spamming behaviour, de egyelőre még fogalmam sincs, hogy mit lehet vele kezdeni... Vajon mások is tapasztalják, vagy csak te meg én? Én tudom, hogy többször lájkoltam-diszlájkoltam már kontentet, de nem szpemmelés miatt, hanem mert tesztelni akartam, hogy működik-e...

      Törlés
    2. Nekem már lövésem sincs róla, hogy volt-e dislike, de simán előfordulhat, hogy véletlenül kétszer böktem oda vagy ilyesmi.

      Törlés